© 2017 by ANDREAS MOULIN. Proudly created with Wix.com

dezes.jpg

May 10, 2019

‘Mozart, not again…’ – zullen sommigen weliswaar denken bij het zoveelste Mozart concerto tijdens de halve finale van de Koningin Elisabeth Wedstrijd. Heeft u zich dan al eens afgevraagd hoe de jury zich wel niet zou moeten voelen? Maar de zoveelste versie van zo’n cla...

March 15, 2019

Wilhelm Reich kwam tot de conclusie dat mensen met emotionele en psychische problemen ook chronische spanning hadden in hun spieren (in feite in het bindweefsel).

Reich is een van de pioniers van de neuropsychologie.

Zijn onderzoek leidde hem tot de ontdekking dat de chr...

September 24, 2018



 

The key to mastering the violin is in not allowing unwanted extra physical movements to occur as a knock-on effect or by-product of actions that are actually needed. This includes any unnecessary tension or overwork. Every action must occur in isolation without anyt...

March 23, 2018

WHY WE TEACH MUSIC

Not because we expect you to major in music;
Not because we expect you to sing all your life;
Not so you can relax, not so you can have fun;

But so you will be...human. So you will recognize beauty. So you will be sensitive. So you will be closer t...

March 18, 2018

Er blijkt heel wat discussie te zijn of men al dan niet op de adem mag inwerken. Ik ging op onderzoek en vond een mooie compromis tussen enerzijds de opvattingen van de Alexanderleer, die het actief werken op ademhaling afkeurt en anderzijds de vele ademhalingsoefening...

March 12, 2018


Er was eens een man die naar huis aan het wandelen was en plots zijn voet bezeerde. Hij zag dat hij een wonde had waardoor hij niet meer op de normale manier kon verder stappen. Probeerde hij dit toch, dan schoot er een scherpe pijnscheut door zijn voet. Toch moest hi...

March 11, 2018


Ik hoor het nog veel leerkrachten zeggen: ‘Ontspan die hand.’, ‘Focus op je ademsteun.’, ‘Denk aan je schouder’, ‘Steek die pols niet naar buiten’. Het zijn slechts enkele van de vele instructies die vandaag de dag nog steeds worden gegeven door leerkrachten in het mu...

March 11, 2018

Ons leerproces wordt continu bepaald door een heen en weer bewegen dat geleidelijk aan afneemt. Ik noem dit de pendel van het leren (in de muziekpraktijk). Ik ervaar het musiceren namelijk vaak als een slinger die van de ene naar de andere kant bengelt, van het ene uit...

Please reload

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now